سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجهیزات برودتی تهران

انسان ها با توجه به فصول مختلف سال همواره به دنبال کنترل کردن دمای اطراف خود میباشد تا بتواند زندگی راحت تری را تجربه نماید. تغییرات دما عمدتاً به نفع انسان نبوده و انسان‌ها دایماً به دنبال راهی برای کنترل دما بوده‌اند. با کشف آتش، تولید گرما امکان‌پذیر شد و با پیشرفت فناوری این امر ساده‌تر و بهتر انجام می‌شود. اما برای نگهداری مواد غذایی و یا در مناطقی که دمای هوا بالاست برای راحتی، نیاز به کم شدن دمای هوا یا همان برودت وجود دارد. لذا از دیرباز انسان‌ها در پی راهی برای برودت یا ساختن سیستم های سرما‌یشی بوده‌اند.

 

 

 

 

 

اگر به خاطر داشته باشید در درس فیزیک دوره دبیرستان خوانده بودیم که، انرژی از بین نمی‌رود بلکه تنها می‌توان آن را منتقل کرد. پس دستگاه‌های برودتی چگونه سرما تولید می‌کنند؟ جواب دقیق آن است که هیچ دستگاهی سرما تولید نمی‌کند، بلکه فقط گرما را از جسم مورد نظر جذب و به جسم دیگری منتقل می‌کند. این کار باعث کاهش مقدار گرمای آن جسم شده و در نتیجه دمای آن کاهش می‌یابد.

 

در طبیعت تنها در صورتی انتقال دما انجام میپذیرد که دمای آن دو جسم مساوی نباشد. در این صورت گرما از جسم گرم به طور خودکار به جسم سرد منتقل می‌شود تا جایی که دو جسم هم‌دما شوند. طبیعت همواره به دنبال تعادل است. به طور مثال اگر مقدار یخ در لیوان نوشابه قرار بگیرد چون نوشابه گرم‌تر است، گرمای خود را به یخ سرد می‌دهد. به این ترتیب نوشابه سردتر و یخ گرم‌تر می‌شود.

 

تهویه مطبوع یکی از فناوری های کلیدی در زمینه سرمایش گرمایش و تامین نیروی ساختمان ها می باشد، چرا که این سیستم، امکانات قابل توجهی برای تبدیل گرمای هدر رفته به سرمایش را در اختیار می گذارد.سرمایشی که از این طریق به دست می آید را می توان به منظور نگهداری و ارتقای کارایی توربین های گازی و ژنراتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار داد.

 

 

 سیستم برودتی در اوایل قرن بیستم بسیار مورد توجه بود. اما بعد از توسعه سیستم‌های تراکمی به واسطه ضریب عملکردشان کمتر مورد استفاده قرار گرفت. ضریب عملکرد جذبی 1/5 تراکمی است. یخچال‌های نفتی قدیمی از معروف‌ترین دستگاه‌های جذبی هستند.

سیستم برودتی جذبی

در سیستم های برودتی جذبی بر خلاف سیستم های برودتی تراکمی که از انرژی مکانیکی (کمپرسور) استفاده می شود، از منابع حرارتی به عنوان انرژی ورودی به سیستم استفاده می کنند. از آنجایی که این انرژی مکانیکی توسط برق تامین می‌شود، در شرایطی که دسترسی آسان و کم هزینه به منابع برق وجود نداشته باشد و در مقابل انرژی حرارتی مانند انرژی خورشیدی یا گرمای تلف شده در دیگر سیستم‌های حرارتی وجود داشته باشد، استفاده از سیستم‌های برودتی جذبی مقرون به صرفه‌تر است.

 

 

سیستم های برودتی ترکمی

 

 

مهم ترین قسمت سیکل تبرید تراکمی کمپرسور می باشد، کمپرسور وظیفه تراکم و افزایش فشار گاز مبرد را بر عهده دارد. نیروی محرکه کمپرسور می تواند موتور الکتریکی، موتور احتراق داخلی، توربین و غیره باشد که در اکثر دستگاه ها از موتور الکتریکی استفاده می شود.

 

کمپرسورهای سیکل تبرید تراکمی انواع مختلفی دارند که از جمله مهم ترین آن ها می توان به نوع رفت و برگشتی (پیستونی)، اسکرو، اسکرال و سانتریفیوژ اشاره کرد.

 

 

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی برای شما ارائه کرده باشیم از این که با ما همراه بودید سپاسگذاریم.